در لوله ها باعث افزایش دمای فلزی می شود که درنهایت باعث تخریب لوله ها براثر گرمای بیش از حد می شود.
رسوب بطور تصاعدی قطرهای داخلی لوله را باریک می کند ، سطوح لوله را زبر می کند و مانع جریان مناسب می شود.
به دلیل اختلاف دمای ایجاد شده و تشکیل پیل گرمایی (که درواقع از نوع پیل خوردگی میباشد) بر روی سطح، خوردگی افزایش مییابد.
رسوب عموما دارای یک رسانندگی گرمایی است که شدت آن کمتر از مقدار مشابه برای فولاد خالص می باشد حتی لایه های نازک رسوب همانند یک عایق موثر عمل می کند و انتقال حرارت راکاهش می دهد
بعنوان یک قاعده کلی ،یک میلیمتر از رسوب 2% مصرف سوخت را افزایش می دهد .
با توجه به کیفیت آب ورودی و فشار کاری بویلر لازم است جهت بهبود کارایی آن مواد شیمیایی مناسبی برای پوشش موارد ذیل به سیستم تزریق گردد
رايج ترين نوع خوردگي كه در بويلرها مي تواند صورت گيرد خوردگي ناشي از اكسيژن مي باشد.وجود اكسيژن باعث خوردگي حفره اي در سيستم ميشود كه ميتواند صدمات و از كارافتادگي هاي جبران ناپذيري را به وجودآورد . وجود آب قرمز و لکه های آهنی در بویلر نشان دهنده وجود اکسیژن محلول در آب بوده که در صورت بالا رفتن دما و کاهش PH حمله اکسیژن تسریع پیدا می کند و اكسيژن زدايي به معني حذف اكسيژن جهت جلوگيري از انجام واكنشهاي اكسيداسيون مي باشد . بسياري از اكسيژن زداها بار منفي مختصري دارند كه در نتيجه باعث جذب مولكول اكسيژن و جلوگيري از انجام واكنشهاي اكسيداسيون در آب مي شوند.
در فلزات آهنی نرخ خوردگی با ph رابطه دارد . در ph=12 نرخ خوردگی فلزات آهنی حداقل است و بدین صورت در ph بالاتر سیستم امن تر است. پایین بودن ph درون بویلر ، عموما منجر به خوردگی درسیستم های بویلر می شود و با نگهداشتن ph در محدوده 12 خوردگی آهن به حداقل خواهد رسید .